Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
Plan pracy
3 Gromady Zuchowej
„Krasnonutki”
Opracowały drużynowe: pwd. Małgorzata Antoniak, pwd. Magdalena Derlacz
Plan pracy 3 Gromady Zuchowej „Krasnonutki” działającej przy Szkole Podstawowej w Uniejowierok szkolny 2020/2021
Zakres treści i harmonogram działań
L.p. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1. |
Jesienny pierwszy krok |
Przyjęcie nowych członków do gromady zuchowej – Tor Pięciu Zmysłów |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III przy współpracy z pełnoprawnymi zuchami należącymi do gromady |
listopad |
Zdobycie sprawności przez uczniów klasy III „Przewodnik po szkole”, uczniowie klasy II wykonują zadania, które pozwolą im wstąpić w szeregi gromady zuchowej |
2. |
Obrzędy, zwyczaje i tajemnice |
Prezentacja totemu, księgi, kącika i skarbca gromady Ujawnienie nowoprzybyłym tajemnic gromady (m.in. szyfry) Utworzenie Kręgu Gromady |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III przy współpracy z pełnoprawnymi zuchami należącymi do gromady |
listopad |
Realizacja zajęć podczas zajęć pozalekcyjnych - zbiórka |
3. |
Księga Dobrego Postępowania
*W ciemnym lesie - „Zuch jest dzielny”
*Śladami poległych za Ojczyznę -,,Zuch kocha Polskę”
*Przedświąteczny Zwiad Dobrego Czynu – „Wszystkim jest z zuchem dobrze”
‘*W Nowy Rok z nowymi postanowieniami – „Zuch stara się być coraz lepszy”, „Zuch mówi prawdę”
*Drzewo Obowiązków – „Zuch pamięta o swoich obowiązkach”
|
Zaznajomienie z Prawem Zucha
Wycieczka do pobliskiego lasu – pokonywanie naturalnego toru przeszkód sprawdzającego odwagę
Wirtualna podróż do Miejsc Pamięci Narodowej województwa łódzkiego Spotkanie z żołnierzem jednostki wojskowej w Leźnicy Wielkiej Udział w wojskowej grze terenowej Ćwiczenia musztry i składanie meldunku, nauka słania łóżka Majsterka – wykonanie czapki i pagonów wojskowych
Szukanie okazji do dobrego czynu na terenie miasta Sprawozdanie z przeprowadzonego zwiadu i wykonanych zadań Zorganizowanie paczki dla starszej, schorowanej, samotnej osoby Majsterka – pakowanie i ozdabianie prezentu, wykonanie kartek świątecznych
Majsterka – wykonanie Skrzyni Sukcesów Ogłoszenie Wielkiej Akcji Uzupełniania Skarbca Przeprowadzenie zajęć „Jestem kreatywny i potrafię rozwiązywać problemy” Poznanie historii cechu stolarzy uniejowskich Obrzęd pasowania na Mistrza
Wspólne tworzenie mapy obowiązków na podstawie zadań przygotowanych |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III |
Listopad
Listopad
Grudzień
Styczeń
Luty |
Realizacja zadania podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – zbiórka
Realizacja zadania podczas zajęć lekcyjnych Zdobycie sprawności „Żołnierz” przez uczniów klasy III, uczniowie klasy II wykonują zadania przygotowujące je do złożenia Obietnicy Zuchowej
Realizacja zadania podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – zbiórka Zdobycie sprawności „Świętego Mikołaja” przez uczniów klasy III, uczniowie klasy II wykonują zadania przygotowujące je do złożenia Obietnicy Zuchowej
Realizacja zadania podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – zbiórka Zdobycie sprawności „Majsterklepka” przez uczniów klasy III, uczniowie klasy II wykonują zadania przygotowujące je do złożenia Obietnicy Zuchowej
Realizacja zadania podczas zajęć pozalekcyjnych – zbiórka zuchowa Zdobycie pierwszej gwiazdki |
4. |
*Turniej sprawnej ręki, bystrego oka, otwartej głowy |
Przeprowadzenie otwartej zbiórki, gra z mapą na terenie szkoły i odczytywanie szyfrów Złożenie Obietnicy Zuchowej przez uczniów klasy I, wspólne świecowisko |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III przy współpracy z pełnoprawnymi zuchami należącymi do gromady |
Luty |
Realizacja zadania podczas zajęć pozalekcyjnych – zbiórka zuchowa
|
5. |
Na tropie Pani Wiosny |
Przeprowadzenie zwiadu zielonych detektywów „Co w okolicy sprzyja niszczeniu przyrody? Jak temu zapobiec?” Założenie Księgi Zagrożeń Porządkowanie najbardziej zanieczyszczonego terenu Zasadzenie własnego krzewu na terenie zieleńca szkolnego |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III |
Marzec |
Realizacja zadania podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych Zdobycie sprawności „Ekoludka” przez uczniów klasy II i III |
6. |
Wiosenne Manewry Przeciwpożarowe |
Wyprawa do remizy strażackiej Pełnienie dyżuru oraz udział w ćwiczeniach strażackich Udział w szkoleniu przeciwpożarowym i udzielania pierwszej pomocy Uczestniczenie w „Akcji zabezpieczenia lasu przed pożarem” |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III |
Kwiecień |
Realizacja zadania podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – zbiórka zuchowa Zdobycie sprawności „Strażaka” przez uczniów klasy II i III |
7. |
Dzień Otwartej Harcówki – „Jak bawią się zuchy?” |
Promocja działalności Hufca ZHP Prezentowanie form spędzania wolnego czasu |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) zuchy klas II i III |
Maj |
Realizacja zadania podczas zajęć pozalekcyjnych – zbiórka zuchowa |
8. |
Poszły zuchy po ziele… |
Opracowanie szyfrem szlaku trasy dla każdej grupy Wykonywanie przydzielonych zadań przyrodniczych – utrwalenie i sprawdzenie wiedzy dotyczącej flory i fauny łąki Majsterka - wykonanie prasy botanicznej do suszenia roślin |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III |
Maj |
Realizacja zadania podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – zbiórka zuchowa |
9. |
Biwak pod gwiazdami z latem i harcami |
Zorganizowanie Letniego Wieloboju Terenowego -„Kuchcikowe gotowanie” w plenerze Majsterka - projektowanie i wykonanie szałasu z materiałów przyrodniczych Zorganizowanie wieczoru zapomnianych gier i zabaw Majsterka - wykonanie „Bezpiecznych butów” na wakacyjne szlaki”„Wyprawa do źródła wiedzy” - konkurs |
Wychowawcy (instruktorzy ZHP) klas II i III |
Czerwiec |
Realizacja zadania podczas zajęć pozalekcyjnych – zbiórka zuchowa Zdobycie drugiej gwiazdki |
Oczekiwane efekty:
- umie odnaleźć drogę i dojść do celu na podstawie mapy i znaków patrolowych
- zna obrzędy, zwyczaje i tajemnice gromady
- zna historię najbliższego regionu i wskazuje Miejsca Pamięci Narodowej
- potrafi określić znaki nadchodzących pór roku
- rozpoznaje zjawiska atmosferyczne związane z poszczególnymi porami roku
- zna florę i faunę poszczególnych ekosystemów
- potrafi zachować się w wybranych ekosystemach
- zna ekwipunek turysty
- posługuje się szyframi zuchowymi
- wie, na czym polega praca żołnierza, strażaka, stolarza
- potrafi udzielić pierwszej pomocy w sytuacjach uszkodzenia kończyny, utraty przytomności, krwotokach i oparzeniach
- upamiętnia ważne rocznice świąt patriotycznych
- wykonuje elementy musztry, składa meldunek, utrzymuje porządek w miejscu pracy i noclegu
- chroni środowisko, dba o otoczenie, w którym przebywa i upiększa je
- rozumie potrzebę i wykonuje prace użyteczne
- śpiewa i pląsa poznane zabawy
- potrafi majsterkować i bezpiecznie posługiwać się narzędziami
- planuje i wykonuje prace z różnych materiałów
- rozumie potrzebę ruchu i przebywania na świeżym powietrzu
- promuje aktywne formy spędzania wolnego czasu
- umie odnaleźć się w warunkach polowych przygotowując posiłek
- przyjmuje prawidłową postawę wobec młodszych kolegów
- wie, po co istnieją normy, zasady, zakazy i sam potrafi ocenić swoje zachowanie
- współpracuje w szóstce, gromadzie przy wykonywaniu różnych zadań
- umie wykorzystać własne zdolności i umiejętności do rozwiązania problemu
- potrafi ocenić i docenić wysiłek własny i innych
- potrafi zachęcić inne dzieci i dorosłych do wspólnego działania
- prawidłowo zachowuje się w różnych trudnych sytuacjach, np. zagrożenie życia, zdrowia, bezpieczeństwa
Środki, materiały, sprzęt w ramach własnych
Sprzymierzeńcy: rodzice, dyrekcja Zespołu Szkół w Uniejowie, Hufiec ZHP Uniejów, Ochotnicza Straż Pożarna w Uniejowie, przedstawiciel jednostki wojskowej, przedstawiciel cechu stolarzy