2014r. - 'Szkoła Współpracy" - kilka sółów o projekcie

Jesteś tu: » Strona główna » REALIZOWANE PROGRAMY I PROJEKTY » 2014r. - 'Szkoła Współpracy" - kilka sółów o projekcie

Nasz kontrakt

Zasady pracy w szkole: co?  kiedy?  jak?

  • ROZMAWIAĆ
  • WSPÓLNIE DZIAŁAĆ
  • BYĆ OTWARTYM NA PROPOZYCJE
  • WYRAŻAĆ SWOJE ZDANIE
  • ZROZUMIEĆ POMYSŁY
  • MOTYWOWAĆ SIĘ DO PRACY
  • INFORMOWAĆ
  • SZANOWAĆ CZAS
  • MÓWIĆ W SWOIM IMIENIU
  • MIEĆ SZACUNEK DLA INNYCH
  • WIADOMO KTO? CO? KIEDY?

Czego unikać:

  • WYZNACZANIA NIEOSIĄGALNYCH CELÓW
  • NARZUCANIA SWOJEGO ZDANIA
  • WZAJEMNEGO OBWINIANIA
  • NIEPRZESTRZEGANIA ZASAD DOTYCZĄCYCH CZASU, TERMINÓW
  • AGRESJI
  • KRZYKU
  • KRYTYKANCTWA
  • LEKCEWAŻENIA
  • OŚMIESZANIA

Korzyści z działania:

  • WSPÓLNE DOBRO
  • WSPÓŁPRACA UCZEŃ- NAUCZYCIEL-RODZIC
  • DBAŁOŚĆ O OTOCZENIE WOKÓŁ SZKOŁY
  • PRACA WYKONANA PRZEZ JAK NAJWIĘKSZĄ GRUPĘ DZIECI- ,,COŚ JEST WSPÓLNE”
  • DOCENIANA KAŻDA AKTYWNOŚĆ OD ,,KUJONA” DO ,,URWISA” W GWARZE UCZNIOWSKIEJ
  • ODKRYCIE TALENTÓW, OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH I
    OBOWIĄZKOWYCH
  • PRACA DLA ŚRODOWISKA I SZKOŁY
  • ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ESTETYKĘ WYKONANIA PRACY
  • ODPOWIEDNI PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW

Pomysły na wspólne działania:

  • SZKOLNY MURAL – TWÓRCZOŚĆ PRZYJAZNA OTOCZENIU
  • ,,OGRÓDKI PRZYSZKOLNE” – DLA CHĘTNYCH KLAS – PROJEKT EDUKACYJNY
  •  ,,SALA CISZY”  - POMIESZCZENIE DLA UCZNIÓW
  • SZKOLNA TELEWIZJA INTERNETOWA
  • ZAPROSZENIE RODZICÓW LUB INNYCH CZŁONKÓW RODZINY W RAMACH SPOTKAŃ ,,ZWYCZAJNI A NIEZWYKLI”
  • ,,EKSPERCI” NA LEKCJACH – UDZIAŁ RODZICÓW I DZIECI
  • ,,KORYTARZ MARZEŃ” – ZMIANA WYGLĄDU KORYTARZA DLA NASZYCH NAJMŁODSZYCH
  • MIEJSCE NA ,, LEKCJĘ W PLENERZE”
  • EKOPRACOWNIA

Opis wspólnego działania:


PODCZAS FESTYNU MAJOWEGO REALIZUJEMYJEDNO Z ZADAŃ PROJEKTOWYCH, A MIANOWICIE WYKONANIE TZW. SZKOLNEGO MURALA – TWÓRCZOŚĆ PRZYJAZNA  OTOCZENIU.

JEST TO DZIAŁANIE W RAMACH PROJEKTU: ,,SZKOŁA WSPÓŁPRACY”

 Takie działania w naszej szkole nie były dotychczas  podejmowane.


Kto co robił?

uczniowie: kl. IV, V, VI szkoły podstawowej  i kl. I, II, III gimnazjum – samorząd uczniowski, grupa  EkoGimby

rodzice: Rada Rodziców i jej przedstawiciele: p. Wicherkiewicz, p. Tomaszak, p. Iwański, p. Bączyk, p. Linde, p. Majda, p. Wojtczak, p. Cebulski

nauczyciele: p. Bugajak, P. Nowak, P. Pajor, p. Bartnik, p. Świerczyńska, p. Derlacz, p. Marosik, p. Tylki, p. Zaradzka, p. Troczyński

pracownicy szkoły: p. Kwiatosiński, p. Pijewski


NA CZYM POLEGAŁO WSPÓLNE DZIAŁANIE?

  • POMYSŁ NA MURAL W ZWIĄZKU Z OSZPECENIEM ŚCIAN BUDYNKU PRZEZ PSEUDOKIBICÓW – SU
  • KONKURS NA POMYSŁ WŚRÓD MŁODZIEŻY Z ROZSTRZYGNIĘCIEM W DNIU SAMORZĄDNOŚCI – NAGRODY DLA ZWYCIĘZCÓW
  • KONSULTACJA Z RADĄ PEDAGOGICZNĄ, DYREKCJĄ, RADĄ RODZICÓW
  • POŁĄCZENIE FESTYNU MAJOWEGO Z ZAKOŃCZENIEM PRACY NAD MURALEM SZKOLNYM
  • POMYSŁ NA ŚRODKI FINANSOWE NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA
  • USTALENIE WSPÓLNYCH DZIAŁAŃ:
  1. SPOTKANIE Z RODZICAMI, PRZYGOTOWANIE ŚCIANY NA MALUNEK
  2. PRZENIESIENIE PROJEKTU NA ŚCIANĘ – PRACA UCZNIÓW KL. IIIGIM. I NAUCZYCIELI
  3. WSPÓLNE MALOWANIE – W ZALEŻNOŚCI OD POGODY, JAK NAJWIEKSZA LICZBA UCZNIÓW ZE SZKOŁY – RÓŻNE KLASY
  4. FINAŁ OBRAZU NA ŚCIANIE ,, MURALA” PODCZAS FESTYNU MAJOWEGO – RODZICE, NAUCZYCIELE, SU
  5. FESTYN ZDROWIA ,, CZAS NA ZDROWIE”
  6. POKAZ  KARATE
  7. LOTERIA FANTOWA
  8. PRELEKCJA P. DIETETYK NA TEMAT FAKTÓW I MITÓW NA TEMAT ODŻYWIANIA
  9. FILM ,, ŚMIETNIK W MOJEJ GŁOWIE
  10. DEGUSTACJA ZDROWYCH POTRAW WYKONANYCH PRZEZ UCZNIÓW, RODZICÓW I SPONSORÓW Z BRANŻY GASTRONOMICZNEJ
  11. ,, KONKURS RODZINKI” – PRZEDSTAWICIELE RODZIN ZMIERZYLI SIĘ W DUCHU WALKI FAIR-PLAY WYKAZUJĄC SIĘ UMIEJETNOŚCIAMI SPORTOWYMI, WIEDZOWYMI, SMAKIEM.

Co trzeba zrobić, by działanie doszło do skutku?

  • PROJEKT NA ,,MURAL” – 17.03.2014r. – SU, OPIEKUNOWIE SU
  • INFORMACJA O PROJEKCIE AKCJI – KONSULTACJA Z RR, RP, UCZNIAMI
  • KONKURS W SZKOLE – 18.03 -21.03.2014r.
  • POZYSKANIE MATERIAŁÓW,  FANTÓW  NA LOTERIĘ FANTOWĄ, SPONSORZY Z BRANŻY GASTRONOMICZNEJ( 10 PODMIOTÓW  GOSPODARCZYCH),  ,,MAJSTEREK”- SKLEP BUDOWLANY, RADA RODZICÓW DYREKCJA SZKOŁY
  • ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU NA MURAL – 21.03.2014r. – GŁOSOWANIE UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI
  • MALOWANIE MURALA:
  1. 05.05. -07.05.2014r. – ROZRYSOWANIE PROJEKTU – KL. III GIM.
  2. 08.05.2014r. – 16.05.2014r. – MALOWANIE CZĘŚCI PROJEKTU, WIEKSZE POWIERZCZNIE KL.IV, V, VI SP
  3. 26.05.2014r. – 31.05.2014r. – WYKOŃCZENIE MURALA  - UCZNIOWIE , RODZICE I NAUCZYCIELE
  4. 31.05.2014r. FESTYN MAJOWY – KONIEC PRACY

 Czy zadanie uległo zmianie po konsultacji:

Nauczyciele, rodzice i uczniowie po konsultacji 19.05.2014r. doszli do wniosku, że finał malowidła będzie połączony z FESTYNEM MAJOWYM 31.05.2014r. Będzie wtedy zorganizowana większa impreza , na szerszą skalę. Wspólnie z rodzicami, samorządem i nauczycielami podzielono działania.:

  • stoiska ze zdrową żywnością
  • potrawy
  • oprawę muzyczną

Było to zadanie konsultowane w szerszym gronie ponieważ nie wiedzieliśmy czy uda nam się ukończyć ,,Mural” na 31.05.2014r. ( powodem była zmienna pogoda)

Wspólne zebranie odbyło się jeszcze 26 maja 2014r. gdzie ostatecznie
rozdzielono zadania zgodnie z możliwościami rodziców, uczniów i nauczycieli.

 

Opis działania:

obszar 2: Dydaktyka i wychowanie – wspólne działania edukacyjne dla rodziców , uczniów i nauczycieli

obszar 3: Organizacja przestrzeni w szkole sprzyjającej współpracy – urządzanie terenu szkoły i przestrzeni wokół niej

Szkoła, to miejsce, gdzie uczniowie spędzają dużo czasu. Ważne, by mogli wpływać na jej wygląd, tak, by czuli, że jest to również ich miejsce. Ważne jest, by uczniowie, rodzice i nauczyciele czuli się współodpowiedzialni mieli wpływ na wygląd szkoły i otoczenia wokół niej.

Ponieważ koło szkoły pojawiły się ,,malunki pseudokibiców” szpecące otoczenie szkoły uczniowie wpadli na pomysł stworzenia wspólnie ,,Murala”. Na razie jest to jeden ,,Mural”, ale dzięki temu dzieci poczuły, że maja wpływ na otoczenie koło szkoły. Takie społeczne zbudzenie wśród dzieci przekonania, że mają wyjść z taką inicjatywą i realizować zadanie znalazło poparcie wśród rodziców i nauczycieli.

Dorośli wspólnie doszli do wniosku, że taka wspólna praca pobudzi do odpowiedzialności za wygląd otoczenia uczniów i młodzieży. Pojawiła się nadzieja, że już nie będą szpecone mury napisami i rysunkami, ze młodzież uszanuje pracę rówieśników i młodszych członków społeczności szkolnej.

Projektów było wiele. Wygrały rysunki kl. I SP i ,, Graftti” uczennicy kl. I Gim.

Wspólnie z RR, nauczycielami doszliśmy do wniosku, że pracować przy malunku będzie dużo dzieci, by wielu miało swój,, wkład pracy”

Wszyscy bardzo się zaangażowali do pracy , nawet ,, psotnicy – szczególnie aktywni” bardzo się przejęli zadaniami. Pracę przy muralu utrudniała pogoda, która sprawiła nam ,,psikusa”. Baro padało i baliśmy się, że nie ukończymy realizacji projektu. Jednak ostatnie dni wypogodziły się i mogliśmy szczęśliwie dobić do mety. Rodzice wspólnie na zebraniu 19.05.2014r. zaproponowali nam, że finał projektu możemy uświetnić wspólną imprezą – Festynem Majowym.

  • W programie wspólnie Śmietnik w mojej głowie”
  • prelekcję dietetyczki
  • występ dzieci na temat zdrowego odżywiania
  • zdrowy poczęstunek
  • występ lokalnych osobowości, które zajmują się aktywnością fizyczną
  • wernisaż wystawy fotograficznej
  • malowanie murala
  • konkurencje sportowe dla rodzin
  • loteria fantowa
  • występ zespołu tanecznego,, Hajdasz”
  • studio makijażu
  • prezentacja motocykli

Cieszymy się bardzo, bo impreza się udała, dużo osób, instytucji i zespołów aktywnie się zaangażowało . Szczególnie musimy podziękować sklepom za farby, fanty na loterię i zakładom prywatnym, które ufundowały darmowe usługi w ramach fantów na rzecz szkoły. Młodzież też dzielnie pracowała, szczególnie przedstawiciele samorządu uczniowskiego i zespołu EkoGimby, którzy pomogli zorganizować konkurencje sportowe, konkurs ,,Czas na zdrowie”,
przedstawienie i piosenki. Nie zabrakło też artystów fotografików, miłośników makijażu, młodych kucharzy. Rodzice zaangażowali się do przygotowywania zdrowego żywienia: sera, chleba własnego wypieku, miodu, surówek…

Gościnnie wystąpili miłośnicy tańca, motocykli, specjalista dietetyk. Dzień udał się wyjątkowo. W planach mamy kolejne ,, dzieła malarskie” wykonana przez dzieci. Dzięki takim wspólnym działaniom wokół szkoły będzie kolorowo, wesoło i przyjemnie. Rodzice, nauczyciele i dzieci będą się razem bawić i wspólnie spędzać czas.

Na przyszłość musimy ,,obmyśleć zabawę” dla dzieci z kl. I-III SP. Dopiero po czasie pomyśleliśmy o niebezpieczeństwie jakie może grozić małym dzieciom w kontakcie z farbami elewacyjnymi. Na przyszłość musimy zainwestować dodatkowo w rękawiczki dla każdego malucha i fartuchy ochronne.

 

Opracowanie: szkolnastrona.pl